http://www.mporos.gr/neoxori



Συλλογή Φωτογραφιών

Κυκλοφόρησε το Μάρτιο 2012 από τις εκδόσεις «Αιολίδα» στη Μυτιλήνη το μυθιστόρημα του Στρατή Παντελέλη  «Ο τροχός της σιωπής». Το βιβλίο αναφέρεται στη Σμύρνη την εποχή των αρχών του 20ου αιώνα, λίγο πριν τη Μικρασιατική καταστροφή και μετά τον αφανισμό της, συνεχίζει να πραγματεύεται τα γεγονότα που αφορούν τους ήρωες του στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Μυτιλήνη και την επαρχία- χωριά όπου δραστηριοποιείται η οικογένεια. Πρέπει να σημειώσουμε ότι δεν πρόκειται για πρόσφυγες , επειδή είχαν την τύχη να προβλέψουν την κατάσταση της καταστροφής, αλλά για μια ευκατάστατη οικογένεια που πρόλαβε και μετέφερε την περιουσία της, επενδύοντας  σωστά στην καινούρια πατρίδα. Πρόκειται για ένα βιβλίο που ξεφεύγει λίγο πολύ από τις μέχρι τώρα διηγήσεις και αναφορές στις δύσκολες στιγμές του ελληνισμού, με τον εθνικό διχασμό, την πυρπόληση της Σμύρνης και τον αφανισμό του πληθυσμού της, που με τον γενικό όρο προσφυγιά έχει σημαδέψει την πατρίδα μας. Έχοντας σαν κύριο θέμα την πορεία της ζωής των πρωταγωνιστών του βιβλίου, δεν παραλείπει να αναφερθεί στα εθνικά θέματα με καθαρή ιστορική αναφορά των γεγονότων κάτι σαν φόντο και περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούνται τα πρόσωπα. Μέσα απ’ τις σελίδες  του βιβλίου παρουσιάζεται η πλούσια οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη της Σμύρνης πριν την καταστροφή, η εμπορική της φυσιογνωμία και η ευημερία των κατοίκων της, κέντρο υποδοχής και αξιοποίησης εργατικού δυναμικού και φυσικά αργότερα, επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η Σμύρνη, σαν οικονομικό κέντρο προσέλκυε κόσμο από παντού και φυσικά και από τα ‘’απέναντι’’ νησιά και ιδιαίτερα τη Λέσβο ή τη Μυτιλήνη-Χώρα -, όπως την αποκαλούσαν τότε. Βέβαια όλη αυτή η αίγλη και η δόξα της πόλης αυτής, ‘’εν μια νυκτί’’ έγινε κυριολεκτικά στάχτη και καπνός.

   Τέλος αναφέρουμε ότι το βιβλίο είναι ένα δείγμα μιας οικονομικής εποχής, εύρωστης και αναπτυσσόμενης, αντικατοπτρίζοντας όλα τα στοιχεία της πολιτικής και  κοινωνικής ζωής των αρχών του 20ου αι. με επίπεδα και υποχρεώσεις ανάλογα, καθώς επίσης και τις επιπτώσεις από αυτά. Εμπεριέχει όμως και το δυναμισμό της κοινωνίας αυτής να επαναστατήσει , να αντισταθεί  και να κατακτήσει τα δικαιώματά της.

    Και τα καταφέρνει.
Απ’ τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ αιολίδα έγινε δεύτερη έκδοση του βιβλίο με cd του Δημήτρη Β. Κοφτερού με τίτλο Μυτιληνιό Σαντούρι – Σκοποί & χοροί από την Λέσβο. Η πρώτη έκδοση έγινε από τη Δ.Ο.Λ.Τ. το 1997. Στο βιβλίο υπάρχουν ιστορικά στοιχεία για το σαντούρι στον Ελλαδικό και Διεθνή χώρο καθώς και το νησί μας τη Λέσβο. Υπάρχουν ακόμα σημειώσεις καθώς και μουσική καταγραφή για τους σκοπούς που περιέχονται στο cd. Το βιβλίο είναι μεταφρασμένο και στα Αγγλικά.
<div style="text-align: justify">
<div>
&quot;Το πάρκο της αγάπης&quot; είναι ένα παιδικό αντιπολεμικό  μυθιστόρημα που προσπαθεί μέσα από τα παιχνίδια και τις περιπέτειες των παιδιών ενός χωριού,  να τα βοηθήσει να κατανοήσουν την ανάγκη της ειρηνικής συνύπαρξης των ανθρώπων.
</div>
<div>
Από ένα ποίημα του Ναζίμ Χικμέτ οι παρακάτω στίχοι αποδίδουν το πνεύμα του παιδικού βιβλίου  &quot;Το πάρκο της αγάπης&quot;:
</div>
<div>
</div>
<div style="text-align: center">
</div>
<div style="text-align: center">
Να ζει κανείς μόνος και λεύτερος σαν δένδρο,
</div>
<div style="text-align: center">
να ζει κανείς αδερφικά σαν τα δένδρα ενός δάσους
</div>
<div style="text-align: center">
Αυτό ΄ναι τ΄όνειρό μας!.. 
</div>
</div>
<div style="text-align: justify">
...Στο Σαρακήνικο δε συμβαίνουν σημαντικά γεγονότα. Γάμοι και βαφτίσεις που και που, μα θάνατοι πιό συχνά. Να όμως που στο ξεχασμένο Σαρακήνικο άρχισαν να συμβαίνουν σπουδαία  πράγματα. Και μη νομίζετε εσείς που ζείτε σε μεγάλες πολιτείες και θα ΄τυχε να δείτε και μαύρους και κίτρινους, πως τούτο το γεγονός θα μπορούσε να περάσει έτσι απαρατήρητο από το Σαρακήνικο.
</div>
<div style="text-align: justify">
 
</div>
<div style="text-align: justify">
Tο &quot;Σαρακήνικο&quot; βραβεύτηκε το 1995 από τη Δημόσια βιβλιοθήκη Χαλκίδας
</div>
<div style="text-align: justify">
Aπόσπασμα από το &quot;Σαρακήνικο&quot; έχει περιληφθεί από το Υπουργείο Παιδείας στη &quot;Μελέτη Περιβάλλοντος&quot;(τετράδιο εργασιών) της Δ΄Τάξης του Δημοτικού.
</div>
<div style="text-align: justify">
Είναι ένα παιδικό μυθιστόρημα που το περιεχόμενό του είναι πολυπολιτισμικό και προσπαθεί να προσεγγίσει το πρόβλημα των μεταναστών στην πατρίδα μας. 
</div>
<div style="text-align: justify">
<br />
</div>
<div style="text-align: justify">
<br />
</div>
<div style="text-align: justify">
<div>
Ο Δημήτρης Κοφτερός γεννήθηκε στον Μπορό Λέσβου (Νεοχώρι Πλωμαρίου) το 1951. Με το σαντούρι και τη μουσική ασχολήθηκε για πρώτη φορά το 1978. Δάσκαλός του ο γνωστός δεξιοτέχνης του σαντουριού, Τάσος Διακογιώργης.
</div>
<div>
Από το 1980 ασχολείται επαγγελματικά με το σαντούρι. Συμμετείχε ως τακτικό μέλος στην ορχήστρα του συγκροτήματος &quot;Ελληνικοί χοροί Δόρα Στράτου&quot; από το 1984 ως το 1999. Συμμετείχε σε διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και σε μουσικολογικά συνέδρια. Συμμετείχε σε προγράμματα παραδοσιακής μουσικής στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο και πήρε μέρος σε διάφορες δισκογραφίες. Από το 1991 ασχολείται με τη διδασκαλία του οργάνου (Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης, Σύλλογος Μεσοτοπιτών Λέσβου, Μουσείο Λαϊκών Οργάνων).
</div>
</div>
<div style="text-align: justify">
Η έκδοση επικεντρώνεται στο νησί της Λέσβου κι αποτελεί ένα ειδικότερο αφιέρωμα στην παράδοση του σαντουριού. Δημιουργός της ο Δημήτρης Κοφτερός, που ασχολείται επαγγελματικά με το όργανο αυτό από το 1980, όχι μόνο σε πρακτικό επίπεδο, ως μουσικός και κατασκευαστής, αλλά και ως ερευνητής της ιστορίας του και δάσκαλος. Αποτέλεσμα αυτής της πολύπλευρης δραστηριότητάς του είναι το βιβλίο &quot;Δοκίμιο Για Το Ελληνικό Σαντούρι&quot; (έκδ. Δωδώνη) και, πρόσφατα, αυτή η έκδοση - αφιέρωμα στο &quot;Μυτιληνιό Σαντούρι&quot;. Εδώ έχει συγκεντρώσει 13 από τους πιο αντιπροσωπευτικούς σκοπούς του τοπικού ρεπερτορίου της Λέσβου, που γεφυρώνουν την παράδοση του νησιού με την κληρονομιά από το απέναντι Αϊβαλί, το Αϊδίνι, τη Φώκαια, τη Σμύρνη και την Πόλη. Ζεϊμπέκικα, καρσιλαμάδες, συρτά και χασάπικα με τα τόσο χαρακτηριστικά ηχοχρώματα που δίνουν οι μπαγκέτες και η ιδιαίτερη τεχνική παιξίματος του σαντουριού. Ένα όργανο με εξαιρετικές δυνατότητες (το... λαϊκό πιάνο), μελωδικό και ρυθμικό μαζί, έγχορδο και κρουστό, που παίζει τη μελωδία και ταυτόχρονα την αρμονική και ρυθμική της συνοδεία! Ο δίσκος συνοδεύεται από ένα πολύ φροντισμένο 60σέλιδο βιβλίο, δίγλωσσο (ελληνικά, αγγλικά), όπου γίνεται αναφορά στην ιστορία του σαντουριού, στην τοπική μουσική παράδοση της Λέσβου, και αναλυτική παρουσίαση των σκοπών με πληροφορίες και παρτιτούρες - καταγραφές. Τα ενδιαφέροντα αυτά στοιχεία, που εισάγουν με τον πιο προσιτό τρόπο τον ακροατή στην παράδοση του οργάνου, συμπληρώνονται με βιβλιογραφία, δισκογραφία και αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες. 
</div>
<div style="text-align: justify">
<div>
Ο Δ. Κοφτερός μάς ξεναγεί με την έκδοση αυτή στον κόσμο του σαντουριού. Περιγράφει την ιστορική εξέλιξή του από την αρχαία Ελλάδα, τη Μ. Ασία, τη Μεσοποταμία και την Περσία, το πώς κατασκευάζεται, πώς κρατιέται, πώς παίζεται, ποια θέση έχει στην κομπανία, τι ρόλο επιτελεί στη μουσικοχορευτική ζωή της Λέσβου και παρουσιάζει τους δεξιοτέχνες του σαντουριού στο νησί.
</div>
<div>
Το βιβλίο περιλαμβάνει ακόμη σημειώσεις και τη μουσική αποτύπωση των σκοπών, που μπορούμε να απολαύσουμε στο CD που συνοδεύει την έκδοση.
</div>
</div>
<div style="text-align: justify">
<div>
Τα πιο παλιά χρόνια η τέχνη των λαϊκών οργανοπαικτών μεταδιδόταν από γενιά σε γενιά, από πατέρα σε γιο, ή από το μάστορα-δάσκαλο στους νεότερους που έρχονταν κοντά του να μαθητεύσουν. Στις οικογενειακές κομπανίες κάποιες φορές ο πατέρας μάθαινε στο γιο σαντούρι για να παίξει εκείνος βιολί, ή κράταγε το σαντούρι και τον προέτρεπε να παίξει βιολί ή κάποιο άλλο σολιστικό όργανο ανάλογα με τις ανάγκες.
</div>
<div>
Όσοι ήθελαν να μάθουν κάποιο όργανο αλλά δεν είχαν την τύχη να είναι από μουσική οικογένεια, πήγαιναν να μαθητεύσουν κοντά στο φημισμένο μάστορα-δάσκαλο της περιοχής. Κάποιοι άλλοι προσπάθησαν μόνοι τους, χωρίς δάσκαλο. Άλλοι τα κατάφεραν και άλλοι όχι. Δεν υπήρχαν μέθοδοι διδασκαλίας και σε κάθε περίπτωση ο μαθητής προσπαθούσε να &quot;κλέψει&quot; απ' το δάσκαλο για να μάθει όσο πιο γρήγορα γινόταν. Άλλαξαν όμως οι εποχές και οι οικογενειακές μουσικές κομπανίες λιγόστεψαν. Η μετάδοση της μουσικής γνώσης άλλαξε κι αυτή. Ιδρύθηκαν και λειτουργούν Ωδεία. Παράλληλα η μουσική διδάσκεται στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Δημιουργήθηκαν και λειτουργούν ειδικά μουσικά σχολεία που στόχο τους έχουν τη μουσική κατάρτιση των νέων.
</div>
<div>
Για τα όργανα της κλασικής μουσικής υπάρχει μέθοδος ή μέθοδοι, αλλά για τα περισσότερα όργανα της παραδοσιακής μας μουσικής, η διδασκαλία γίνεται χωρίς μέθοδο. Γνωρίζοντας τη χρησιμότητα της μεθόδου, συγκέντρωσα πληροφορίες που προέρχονται κυρίως απ' τη διδασκαλία και τις συμβουλές του δάσκαλου μου κ. Τάσου Διακογιώργη, απ' τις δικές μου εμπειρίες αλλά και τις μεθόδους των Ούγγρων και Ρουμάνων σαντουριέρηδων και συνέγραψα τούτο το βοήθημα-μέθοδο.
</div>
<div>
Αυτή η Μέθοδος για το Ελληνικό Σαντούρι προτείνει τρόπους και δοκιμασμένα συστήματα, που σκοπό έχουν να βοηθήσουν το μαθητή να αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια ώστε να γίνει καλός χρήστης του ελληνικού σαντουριού. Πιο συγκεκριμένα, η μέθοδος για το σαντούρι προτείνει ασκήσεις που θα βοηθήσουν να μειωθεί η ανισότητα μεταξύ των δύο χεριών. Οι περισσότερες ασκήσεις έχουν τεχνικό χαρακτήρα.
</div>
<div>
Γνωρίζουμε ότι για να μάθει κάποιος παραδοσιακό σαντούρι θα πρέπει να ασχοληθεί και με τα δημοτικά μας τραγούδια. Τα πανηγύρια, δυστυχώς, στις μέρες μας σπανίζουν, αλλά κι αυτά που γίνονται δεν βοηθούν το νέο σαντουριέρη. Εμείς προτείνουμε απλές αλλά και σύνθετες ελληνικές παραδοσιακές μελωδίες. Είναι γραμμένες στο πεντάγραμμο και σε κάποιες απ' αυτές αναφέρεται η δισκογραφία, η γεωγραφική περιοχή, ο τρόπος συνοδείας, ο ρυθμός και άλλα στοιχεία. Αυτό δεν είναι αρκετό. Ο μαθητής πρέπει να ψάξει τη δισκογραφία και να ακούσει το ύφος που παίζεται ο κάθε σκοπός. Το άκουσμα έχει μεγάλη σημασία. 
</div>
<div>
Για την ίδια μελωδία-σκοπό, υπάρχουν διαφορετικές εκτελέσεις. Κάθε ηχογράφηση - εκτέλεση περιέχει το προσωπικό ύφος του παίκτη ή της κομπανίας και δεν σημαίνει ότι η μία εκτέλεση είναι σωστή και η άλλη λάθος. Τις μελωδίες που προτείνω, δεν τις κατέγραψα από κάποια συγκεκριμένη ηχογράφηση. Έχουν το χαρακτήρα άσκησης. (Από τον πρόλογο της έκδοσης)
</div>
</div>