http://www.mporos.gr/neoxori

Μποργιανή οξυδέρκεια PDF Εκτύπωση E-mail
Γράφει ο/η Δημήτρης Κοφτερός   
06.09.08

             

pastarchives.jpg

Οι Μπουριανοί, κάθε γεγονός σημαντικό ή ασήμαντο, το σχολίαζαν θετικά ή αρνητικά και το έκαναν ποίημα, τραγούδι ή παρατσούκλι στο άψε - σβήσε. «Κάλιου να σ' βγει του μάκ' παρά του όνουμα». Έπρεπε να προσέχειςτη συμπεριφορά σου και να είσαι «τύπος και υπογραμμός».
            Το παρατσούκλι αντικαθιστούσε το επώνυμο, και όλα είχαντην αιτία και το λόγο τους. Θυμάμαι μερικά: Πατρίδα, Τραχανιά, Ρζουγαλιά, Καϊκα- Καϊκέλ', Μαύρους, Πράσνους, Κουλιτήρ, Γιαμόλα, Καραδούκας, Κάππα -Καππέλ',Γρίνια, Χανές, Παχιλέλ' κ.α..
Για του Μανώλ' του Παχιλέλ', βγάλαν του παρακάτου ποίημα.    
           

Νάτους - νάτους κατιβέν'
ι Μανώλς' του Παχιλέλ'
πιάστιτουν βρε Μπουριανοί
δέσιτίτουν μι του σνί
μη τούν δέσιτι σφιχτά
μπάτσι θυμός' τσι σπάς' τα σνιά
 
Τούτο το πειραχτικό ποίημα, μου το είπε ο Μιχάλης Τσαχτσιρλής. Το έμαθε απ'τη μητέρα του Μαρία Τσαχτσιρλή - Κοντέλλη. Τον Αύγουστο 2008, ζήτησα να μάθωποιος ήταν ο Μανώλ' του Παχιλέλ' και γιατί του έβγαλαν το ποίημα. Η μητέρα μου,Περσεφόνη Κοφτερού - Θαλασσέλλη, μου είπε πως «ι Μανώλς' του Παχιλέλ' , στανιάτα του αγάπησε κάποια κοπέλα και έκανε το λάθος να εκδηλώνει τον έρωτά τουμε το να περνά και να ξαναπερνά απ' τη γειτονιά της. Οι αφλουγίστιργις' τονπήραν χαμπάρι και τον έκαναν ποίημα». Ρώτησα όμως και άλλους συγχωριανούς ανγνωρίζουν το ποίημα. Ο Γιάννης Τσακίρης, συνταξιούχος δάσκαλος, προσφέρθηκε νατο πει και να το μαγνητοφωνήσω. Η μαγνητοφώνηση έγινε στο καφενείο του ΑντώνηΒενετή, στ' μαμής του καφινέ, και ήταν παρόντες οι: Δημήτριος Αγιασσοτέλλης,Μανόλης Γιαλούρης και Γιώργος Γιαλούρης.
 
Η αγάπη μιας Αμερισούδας για τα γιαπράτσια, έγινε αφορμή για τον παρακάτω στίχο.: 
 
άμαν -άμαν Αμιρζέλ'
γιαπρακέλια μι του ρζέλ'
 
Τα παλιά τα χρόνια, το κρέας ήταν σπάνιο αγαθό και οι περισσότεροι το έτρωγαν στις γιορτές και τις «πασίμαδες μέρες». Ένα τσουκάλι κουκιά και λίγη σαλάτα ήταν το καθημερινό μενού. Φαγητά σαν τα κολοκύθια και το τραχανά, δεν χόρταιναν τον κουρασμένο απ' τη δουλειά Μπουριανό και όταν τα βλέπαν στο τραπέζι, σχολίαζε.
 
Τραχανός τσι γάλα
μέχρι ν'ανιβείς κι σκάλα
 
Μι τα κουλουστθέλια
ε γιμίζ' η τσλιά
μον' βάλι πατατσίτσις
τσι κάνι καβουρμά
 
Με τα τραγούδια (Μπουριανός, άγλαμαν, απουκριάκ'κους, κούνιας, τραγούδι του αρραβώνα και του γάμου, τα μοιρολόγια), έστελναν συγκεκριμένα μηνύματα σε συγκεκριμένα πρόσωπα. Η άμεση επαφή ήταν δύσκολη και παρεξηγήσιμη χωρίς να σημαίνει πως το τραγούδι έμενε ασχολίαστο. Γνώριζαν ποιος το είπε και γιατί.  Δεν υπήρχε άλλη επιλογή και το έλεγαν. Δειγματοληπτικά παρουσιάζω  κάποια.
 
Μη του τιντόνεις του σχινί
Τσ' έχει θηλιά στη μέση
Μη τύχει φως μου τσι κουπεί
Τσι πα αλλού τσι δέσει
 
Είπα πους θέλου να σι δω
Είπις δεν έχου άδεια
Άσιτα τσας' ρημάξουνι
Τα χτένια τσι τα μτάρια
 
 
Και τα μοιρολόϊα για το νεκρό, είχαν σχέση με τον τρόπο συμπεριφοράς του εκλιπόντος. Υπήρχε λοιπόν κάποιος που καθημερινά ξυλοφόρτωνε τη γυναίκα του. Κάποια στιγμή πέθανε και τον πήγαν για να τον θάψουν. Στη διάρκεια της νεκρώσιμης ακολουθίας, ζωντάνεψε. Αφού στάθηκε στα.... πόδια του, συνέχισε να ξυλοφορτώνει καθημερινά τη γυναίκα του. Μετά από καιρό πέθανε οριστικά και αμετάκλητα. Ένα απ' τα μοιρολόγια που είπε η γυναίκα του ήταν και το παρακάτω:   
 
Μην τουν ιπάτι απ' τη ρουδιά
Τσι μπλέξει τσι γυρίσει
Μόνο απ' του κακήφουρου
Για να κατηφουρίσει

 

Τελευταία ανανέωση ( 08.09.08 )
 
< Προηγ.   Επόμ. >

Το περιοδικό μας

Κατεβάστε όλα τα τεύχη του περιοδικού

Παράθυρο στο χωριό

Hello, you either have JavaScript turned off or an old version of Macromedia's Flash Player. Get the latest flash player.

Facebook

Facebook

Youtube

Youtube
Κυριακή
5
Ιουλίου
Αθανασίου του εν Άθω, Λαμπαδού, Κυπριανού